Jump to content
Sign in to follow this  
kole

Visoki krvni pritisak i razlozi zašto nastaje

Recommended Posts

Evo jedne teme o kojoj svakodnevno slusamo i citamo. Ali, kad pocne da te se tice, onda i obratis malo vise paznje na nju.

Krvni pritisak je pritisak kojim krv pritiska zidove krvnih sudova. Srce pumpa krv u arterije (krvne sudove), koje prenose krv kroz celo telo. Visoki krvni pritisak, koji još zovemo i hipertenzija, je opasan pošto tera srce da radi ubrzano i doprinosi očvršćavanju arterija ili pojave aterijosklezore i razvoja eventualnog srčanog udara.

Šta je to “normalan” krvni pritisak?

Postoji nekoliko kategorija krvnog pritiska, uključujući:

* Normalan: niži od 120/80

* Prehipertenzija: 120-139/90-99

* Prva faza visokog krvnog pritiska: 140-159/90-99

* Druga faza visokog krvnog pritiska: 160 i preko/100 i preko

Osobe čiji krvni pritisak prelazi vrednosti koje su normalne trebalo bi da konsultuju svog lekara radi saveta i načina kako da ga smanje.

Šta su glavni uzroci za visoki krvni pritisak?

Tačni razlozi nastajanja visokog krvnog pritiska nisu poznati. Nekoliko faktora i stanja može imati bitniju ulogu u razvoju visokog krvnog pritiska a neke od njih su:

* Pušenje

* Gojaznost

* Nedostatak fizičkih aktivnosti

* Unos previše soli u svakodnevnoj ishrani

* Preterani unos alkohola (više od 1 do 2 pića dnevno)

* Stres

* Životna dob

* Genetika

* Porodična sklonost ka visokom krvnom pritisku

* Hronično oboljenje bubrega

Visok krvni pritisak i razlozi njegovog nastanka, kao što vidimo, nisu potpuno definisani i zato je vrlo bitno da smanjimo sve faktore i stanja koje bitno utiču na njega da bi smanjili verovatnoću od nastajanja visokog krvnog pritiska.

Tekst preuzet sa portala kardionet.org

Iskreno govoreci, nisam toliko paznje obracala na krvni pritisak i uvijek sam nekako tu bolest poistovjecivala sa starijim ljudima. No, prije par sedmica (cak i ranije, ali sam to zanemarivala) pocnem osjecati neku tupu glavobolju, mucninu i donekle malaksalost.

Odmah tu pocnu neslane sale o tome kako ce neko postati baka/tetka/ujna itd. Mislim u sebi:" Ma samo vi mastajte." :)

Spremim se i odem ljekaru, kad ono pritisak 140/90. I tako pocnem ici na kontrole par dana, jer se to kao mora pratiti. I svaki dan bude 140/90 ili 135/85 ili 140/80. Dosade mi svakodnevni odlasci ljekaru i pripisem ja to sve nervozi i stresu oko posla, magistarskog itd. itd.

Ali, odem danas da izvadim ljekarsko uvjerenje potrebno za upis na magistarski studij, i izmedju ostalog izmjerim pritisak. Imam sta i da vidim:145/95 :eek: . Niti sam se nervirala, niti jela masno i slano, ni bilo sta tome slicno.

Odmah dobijem uputnicu za internistu, kardiologa, oftamologa. No, kako je neradni dan sutra, moracu otici u neku privatnu ordinaciju(e).

Da nisu ovo prvi znaci starenja, ili sta? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imao sam slicnih problema, pritisak mi je cak bio mnogo veci od toga. Mislim da nema potrebe za zurbom, dan-dva nista ne znaci.

Posto sam znao kada se pocne sa uzimanjem lijekova da se to mora uzimati do kraja zivota, odlucio sam da probam neke svoje metode :wtoothy9:

Prije svega moja ishrana je bila katastrofa, jer je bilo previse soli, tj sodiuma ili natrijuma, po naski. Pritisak je u stvari cista fizika i ne vjerujem da tu nesto mnogo utice stres.

Evo sta sam uradio. Pod broj jedan skresao sam so maksimalno, kad kupujem nesto da jedem obavezno pogledam sastav. Dzank food, hamburgere i slicno sam prestao da jedem, mada sam volio. :icon_redface: Gotovo jela, koja sam takodje volio da jedem za rucak na poslu, sam batalio, jer svi ti obroci imaju minimalno 700 mg sodijuma, hamburgeri i do 1200, dok je 2000 dovoljna dnevna doza, a za prevenciju visokog pritiska nije lose to skresati na 1500.

Inace sam citao da prakticno svu so koja nam je potrebna unosimo kroz hranu tako da uopste nema potrebe da imamo slanik na stolu.

Takodje treba znati da potasijum regulise krvni pritisak, a u bananama ga ima jako mnogo. Banane su inace mogu jesti neograniceno i imaju skoro sve sto nam treba.

Nije lose skuvati krompir (potasijum takodje) neoguljen, poslije ogulis koru u kojoj ostane so, a ukus ostane isti.

Tu je i magnezijum bitan, onako za cjelokupan kardiovaskularni sistem. Kupio sam tablete na prirdonoj bazi i pijem ujutru u navece po jednu od 100 mg. Magnezijum je takodje dobar i za imunitet i svasta nesta.

Kupio sam i bijeli luk u granolama, mada moja doktorica mi rece da to nema veze, al ja uzimam, a od nedavno i CQ10. To je posebna prica. Jako dobro, koga interesuje nek malo progugla.

Tu bi se mogli dodati i specijalizovani cajevi, zatim zeleni caj, umjesto kafe, mada moze i kafa, umjereno naravno, jer je kafa diuretik, tj poboljsava mokrenje i izbacivanje viska tecnosti.

Uz sve to, fizicka aktivnost je obavezna. Fitnes ili bilo koji sport upraznjvati redovno da se zadisemo malo. Svaka kila manje jedan stepen manje pritiska.

Moj cilj je da dodjem sa trenutnih 95-96 na ispod 90, a idealno na 88 kg, sto nije uopste lako :icon_rolleyes:

Sto se tice pica, sa piva sam presao na crno vino, onako pomalo, jer sam procitao da Francuzi imaju mnogo manje srcanih oboljenja od Svaba i ako jedu dosta masnu hranu, sireve itd, ali oni piju vino, a Svabe pivo.

Eto tako poslije jedno mjesec dana, pritisak mi je dosao u normalu i sada mi je prakticno nizak, prosjecno 110 sa 60.

Sad ce neko reci, opet tablete, magnezijum, bijeli luk, CQ10. Naravno, ali to je sve na prirodnoj bazi, bez ikakvih stetnih nus pojava.

Eto meni je pomoglo.

Jos nesto :wa080: to mi rece jedan drugar zubar, kaze kad se tusira treba malo se hladnom vodom po nogama, jer kao da se malo treniraju vene da budu elasticnije. :a014: To vec ne mogu :wbeyond: , al eto ko hoce, nek proba.

Sveta trojka :cool:

1a32cec0-2882-4525-817e-ca93a77e13b0.jpga69ab984-38bc-45c2-861a-45405c760a24.jpgf6c53d1c-4e92-453f-91d3-2c5771df7ffe.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Разлог може бити напетост, али ја сам се из искуства увјерила да је све до исхране.

Моја мама је 20 година патила од високог притиска, што се одразило и на њено срце. 180/100 је било њено нормално стање. Истина, увијек је била гурман. Рецимо сваки дан је морала појести слаткише и слаба тачка јој је била мортадела. Ако након вечере не поједе седнвич са сухомеснатим производима сматрала је да није јела.

Негдје прољетос, због друге болести се окренула здравој исхрани - без слаткиша и сухомеснатих производа, исхрану је углавном базирала на свјежем поврћу, пилетини, риби и воћу, и ражовом хљебу. И , наравно, сваки дан по сат и по времена шетње. Након мјесец притисак се стабилизовао на 120/75, и тако је све до данас, а шаку таблета за висок притисак које је пила свела је на једну таблету дневно. И ултразвук срца јој је неупоредиво бољи - више нема прескакања, шумова. Чак јој се и диоптрија смањила са +3,5 на +1,5, што су љекари објаснили десетинама литара сока од мркве и цвекле који је попила.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ако не сметам, потасијум је иначе калијум :)

Sto bi smetalo. Znao sam za sodijum da je natrijum, posto sam zapamtio formulu za so NaCl, ali mi nekako zvucnije, so - sodijum :)

a potasijum nisam znao da je kalijum, mislio sam da se i kod nas kaze potasijum, pa nisam ni trazio prevod :icon_redface:

слаба тачка јој је била мортадела. Ако након вечере не поједе седнвич са сухомеснатим производима сматрала је да није јела.

Jao mortadela :icon_rolleyes: Cista so, kao i sve ostale salame, naresci i slicno. Neki dan pogledam kako su presoljeni kiseli krastavci. Uzas, pojedes nekoliko kiselih krastavaca i eto ti skoro dnevne doze sodijuma, pardon natrijuma.

Medjutim mora se znati da ima ljudi kojima to nista ne smeta, gen je faktor nezaobilazan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Предиспозиција је само један у мору фактора. Моја баба, мајка су ето кубуриле са високим притиском, а мене опет смори низак, нарочито љети. И једино што ми помаже јесте јако много физичке активности.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinoc sam se nesto izlezavao i gledao tv, ustanem i izmjerim pritisak bez veze, iz dosade :) , ono 104/46 :eek: ali nista posebno nisam osjecao.

U stvari zadovoljan sam zbog toga, jer je moj nacin ishrane dao rezultate :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×